Yalnız başınıza bir otoyolda yolculuk ederken saçlarınızda rüzgarı hissetmek istiyor musunuz? Yoksa sadece orta yaş krizimi? Doğru motosikleti bulup uygun belgeleriniz tamamsa ve artık yolların tadını çıkartmak istiyorsanız, tek eksiğiniz biraz tecrübeyse doğru yerdesiniz. Bu anlatımda birçok konuda fikir sahibi olabilmeniz için yardımcı olmaya çalışacağım.
1 - Güvenlik ve Test Hazırlığı
Sürüş için uygun güvenlik önlemlerini öğrenin. Güvenli sürüşle ilgili temel becerileri bilmek, sizi ve çevrenizdekileri canlı tutmak için çok önemlidir..
Bazı temel güvenlik önlemleri şunları içerir:
- Uygun ekipmanları giymek.
- Diğer araçlarla emniyetli bir mesafenin korunması.
- Yayınlanmış hız sınırları içinde kalmak ve trafik akışını izlemek.
Olası güvenlik sorunları için düzenli olarak motosikletinizi kontrol edin; Motosiklet Güvenlik Vakfı, bu amaçla T-CLOCS adlı bir kontrol listesine sahiptir.
T-CLOCS kısaltması:
T - (Tire) Lastikler, tekerlekler.
C - (Command) Kumandalar (kollar ve pedallar, kablolar, hortumlar, gaz kelebeği).
L - (Ligth) Işıklar (pil, far, fren lambası, dönüş sinyalleri, aynalar, vb.).
O - (Oil) Yağ (sıvı seviyeleri ve kaçaklar).
C - (Chassis) Şasi (çerçeve, süspansiyon, zincir veya kayış, bağlantı elemanları).
S - (Stands) Standlar (orta stand ve yan stand)
T-CLOCS kısaltması:
T - (Tire) Lastikler, tekerlekler.
C - (Command) Kumandalar (kollar ve pedallar, kablolar, hortumlar, gaz kelebeği).
L - (Ligth) Işıklar (pil, far, fren lambası, dönüş sinyalleri, aynalar, vb.).
O - (Oil) Yağ (sıvı seviyeleri ve kaçaklar).
C - (Chassis) Şasi (çerçeve, süspansiyon, zincir veya kayış, bağlantı elemanları).
S - (Stands) Standlar (orta stand ve yan stand)
2 - Motosiklet Kullanım Kılavuzunu Okuyunuz
Motosikletinizin bileşenleri ve sokaklarda, otoyollarda nasıl performans göstereceğini öğrenin.
Tipik motosiklet bileşenleri ve kumandaları şunları içerir:
Tipik motosiklet bileşenleri ve kumandaları şunları içerir:
- Gidon Sağ taraf gaz elciği
- Gidon Sağ taraf fren maneti
- Gidon Sol taraf debriyaj maneti
- Sol Ayak pedalı vites değiştiricisi
- Sağ Ayak pedalı fren
- Orta kısım Hız ve yakıt göstergeleri
Bu adımda kalifiye olduğundan emin olduğunuz bir eğitim kurumundan eğitim almanız önem arz etmektedir. Honda, Yamaha veya özel bir eğitim kurumuna başvurabilirsiniz. Bu eğitim kurumları dışında bir alternatif ise tecrübesini bildiğiniz ve bilgisine güvendiğiniz bir motorcu ile birlikte bir acemilik süreci geçirmek, gerekirse size eğitim vermesini istemek uygun olacaktır.
Kontrolleri öğrenin. Motor üzerine bindikten sonra sırasıyla: Gaz gidonu hassasiyeti, Frenleme yani fren manetinin sertliği, Motor ağırlığı ve denge, İleri geri hareket ettirerek denge kontrolleri, ayrıca mümkünse geri geri park etme alıştırması. Bu becerileri motor çalışmıyorken tecrübe edip başarıyla öğrenmek, İlk kullanım esnasında size büyük kolaylık kazandıracaktır.
Debriyaj Kullanımı: Araçlarda sol ayağınızın altında bulunan ve vites değişiminden önce şanzuman dişlisinin ayrılmasını sağlayan pedal Motosikletlerde gidonun Sol tutamağındaki manettir.
Debriyaj, motor ve şanzıman arasındaki bağlantıyı kontrol eder. Debriyaj kolunu sıktığınızda devreye girer ve motoru şanzımandan ayırır. Serbest bırakma kavramayı devreye sokar ve çarkları bağlar. Debriyajı devreden çıkardığınızda, motosikletin dişli olup olmamasına bakılmaksızın nötr konuma getirilir. Debriyaj tutulduğunda motosikletin hangi vitese takılacağına karar verilir.
Tıpkı fren ve gaz ile yapacağınız gibi debriyaj kolu sıkıştırılmalı ve mümkün olduğunca yumuşak bir şekilde serbest bırakılmalıdır.
Debriyaj, motor ve şanzıman arasındaki bağlantıyı kontrol eder. Debriyaj kolunu sıktığınızda devreye girer ve motoru şanzımandan ayırır. Serbest bırakma kavramayı devreye sokar ve çarkları bağlar. Debriyajı devreden çıkardığınızda, motosikletin dişli olup olmamasına bakılmaksızın nötr konuma getirilir. Debriyaj tutulduğunda motosikletin hangi vitese takılacağına karar verilir.
Tıpkı fren ve gaz ile yapacağınız gibi debriyaj kolu sıkıştırılmalı ve mümkün olduğunca yumuşak bir şekilde serbest bırakılmalıdır.
Motorunuzu çalıştırırken bilmeniz gereken noktalar:Motosikletinizi çalıştırmak için aşağıdaki adımları izleyin.
Önce, "Kill Switch" "Açık" konuma getirin. (Kill Switch'i öldürmek için sağ tuşa basın.
Ardından, anahtarınızı "ateşleme" kaçı getir in.
Bisikletin. Gösterge panelinde yeşil "N" yanıyor olmalıdır.
Debriyajı sıkın. Bazı motosikletlerde motoru çalıştırmak için buna ihtiyaç duyarlar. Sizin motorunuzda buna ihtiyacınız olmasa bunu bir alışkanlık haline getirmeniz sizindiriniz olacaktır. Bir motosikletle debriyaj sıkılmadan çalıştırabilir tekleyerek kendisini ileri doğru atacaktır. Bu hem motosikletin kaza yapmasına hemde motorun dişlilerinin sıyrılarak ömrünün azalmasına neden olabilir.
Marşınıza basın (bu, büyük olasılıkla yıldırım şeklinde bir simge ile "Kill Switch" ile bir tane olsun.). Her şey düzgün çalışıyorsa, motorun çalışmaya başlamalı. Bazı motosikletlerin, motorun çalıştırmak için hafif bir gaz uygulaması gerekebilir.
Unutulmaması gereken en önemli unsur; Motor ısınırken sabırlı olunmalıdır. Motosikletinizin motorunun düzgün bir şekilde ısınmasını sağlamak güvenli sürüş için çok önemli bir adımdır. Bu nedenle sabırlı olmanız önemlidir. Çünkü motosikletiniz çalışmadığı zaman süredi motor yağı tamamen dibe çökecektir. Motorun yağlanması için ve ısınması için ona zaman tanıyın, ısı göstergeniz varsa motor ısısı en az 40-50 dereceye gelene kadar beklenmelidir.
Önce, "Kill Switch" "Açık" konuma getirin. (Kill Switch'i öldürmek için sağ tuşa basın.
Ardından, anahtarınızı "ateşleme" kaçı getir in.
Bisikletin. Gösterge panelinde yeşil "N" yanıyor olmalıdır.
Debriyajı sıkın. Bazı motosikletlerde motoru çalıştırmak için buna ihtiyaç duyarlar. Sizin motorunuzda buna ihtiyacınız olmasa bunu bir alışkanlık haline getirmeniz sizindiriniz olacaktır. Bir motosikletle debriyaj sıkılmadan çalıştırabilir tekleyerek kendisini ileri doğru atacaktır. Bu hem motosikletin kaza yapmasına hemde motorun dişlilerinin sıyrılarak ömrünün azalmasına neden olabilir.
Marşınıza basın (bu, büyük olasılıkla yıldırım şeklinde bir simge ile "Kill Switch" ile bir tane olsun.). Her şey düzgün çalışıyorsa, motorun çalışmaya başlamalı. Bazı motosikletlerin, motorun çalıştırmak için hafif bir gaz uygulaması gerekebilir.
Unutulmaması gereken en önemli unsur; Motor ısınırken sabırlı olunmalıdır. Motosikletinizin motorunun düzgün bir şekilde ısınmasını sağlamak güvenli sürüş için çok önemli bir adımdır. Bu nedenle sabırlı olmanız önemlidir. Çünkü motosikletiniz çalışmadığı zaman süredi motor yağı tamamen dibe çökecektir. Motorun yağlanması için ve ısınması için ona zaman tanıyın, ısı göstergeniz varsa motor ısısı en az 40-50 dereceye gelene kadar beklenmelidir.
İlk Hareket:
Motosiklet gerekli ısıya ulaştıktan sonra ilk hareket için hazırsınız. Araba kullanmayı biliyorsanız işimiz biraz daha kolay demektir. Gidonun solunda bulunan debriyaj manetini sonuna kadar sıkıp şanzuman dişlisinin motordan ayrılmasını sağlıyoruz, daha sonra sol ayağımızın altında bulunan vites pedalını aşağıya bastırarak vitesi 1 'e takıyoruz. Burada dikkat etmeniz gereken vites geçişinin tamamlandığından emin olmak, bunu kontrol edebileceğiniz bir gösterge paneliniz varsa oradan kontrol edebilirsiniz. Bunun dışında vites geçişi tamamlandığında bunu geçiş sesinden anlayabilirsiniz.
Vites geçişi tamamlandıktan sonra araç kullanımında olduğu gibi sağ elciği hafifçe bileğinizi kıvırarak kendinize doğru çevirip gaz verin devir göstergeniz 1,5 ila 2 bin devire geldiğinde motorun sesi hafifçe yükselecek ve bunu yaparken beraberinde sol elinizde sıkılı durumda tuttuğunuz debriyajı yavaşça bırakmaya başlayın. Bu esnada motorunuz kavrama yapmaya başladığında debriyajı bırakmaya aynı yumuşaklıkta devam ediyoruz, Motosiklet hareket etmeye başladığında ayaklarımızı tamamen kaldırıp ayaklıklara koyuyoruz ve artık motosiklet kullanmayı öğrendiniz. Tebrikler. Artık frenleme çalışmaları yaparak tecrübe edinmeye başlayabilirsiniz. Unutmayın ki yoğun trafiğe çıkmanız veya otobana çıkmak için henüz çok erken. Boş ve güvenilir bir alanda uzun zaman tecrübeli bir motosiklet kullanıcısı veya eğitmen eşliğinde alıştırma yapmanızı öneririm.
Vites geçişi tamamlandıktan sonra araç kullanımında olduğu gibi sağ elciği hafifçe bileğinizi kıvırarak kendinize doğru çevirip gaz verin devir göstergeniz 1,5 ila 2 bin devire geldiğinde motorun sesi hafifçe yükselecek ve bunu yaparken beraberinde sol elinizde sıkılı durumda tuttuğunuz debriyajı yavaşça bırakmaya başlayın. Bu esnada motorunuz kavrama yapmaya başladığında debriyajı bırakmaya aynı yumuşaklıkta devam ediyoruz, Motosiklet hareket etmeye başladığında ayaklarımızı tamamen kaldırıp ayaklıklara koyuyoruz ve artık motosiklet kullanmayı öğrendiniz. Tebrikler. Artık frenleme çalışmaları yaparak tecrübe edinmeye başlayabilirsiniz. Unutmayın ki yoğun trafiğe çıkmanız veya otobana çıkmak için henüz çok erken. Boş ve güvenilir bir alanda uzun zaman tecrübeli bir motosiklet kullanıcısı veya eğitmen eşliğinde alıştırma yapmanızı öneririm.
Ekipmansız motosiklet kullanmamaya özen göstermeniz dileğiyle. Keyifli ve kazasız sürüşler dilerim.





Hiç yorum yok:
Yorum Gönder